Najczęściej zadawane pytania

  1. Czy z Biblioteki można wypożyczać książki przez internet?
  2. Czy można dokonać zamówienia książki poprzez e-mail lub przez telefon?
  3. Czy do Biblioteki można zapisać się przez internet lub telefonicznie?
  4. Zapomniałem hasła do mojego konta w Bibliotece. Czy można sprawdzić (lub uzyskać nowe) hasło dostępu do systemu OPAC przez e-mail?
  5. W jaki sposób można przedłużyć termin wypożyczenia książek i czy można dokonać tego przez internet?
  6. Jak długo trwa wyrobienie karty bibliotecznej?
  7. Jak zapisać się do Biblioteki?
  8. Zgubiłem książkę z Biblioteki. Co powinienem zrobić?
  9. Zgubiłem kartę biblioteczną, co powinienem zrobić?
  10. Czy muszę być zapisany do Biblioteki, aby skorzystać z czytelni?
  11. Czy książki w Wypożyczalni muszę odbierać osobiście?
  12. Czy książki muszę oddać osobiście? Czy mogę zwrócić książki pocztą?
  13. Jakie są konsekwencje przekroczenia terminu zwrotu książki?
  14. W jaki sposób mogę uregulować moje należności względem Biblioteki?
  15. Zarezerwowałem książkę wypożyczoną obecnieprzez innego czytelnika. Czy będę mógł ją odebrać w podanym przeze mnie terminie?
  16. Co oznacza sformułowanie „wolny dostęp”?
  17. Czy mogę wypożyczyć do domu czasopismo?
  18. Czy mogę podłączyć swój laptop do internetu w Bibliotece?
  19. Czy mogę sfotografować książkę w czytelni własnym aparatem cyfrowym?
  20. Co to jest katalog OPAC?
  21. Nie mogę zalogować się przez internet do katalogu OPAC
  22. Czy katalog OPAC obejmuje całość zbiorów bibliotecznych?

Czy z Biblioteki można wypożyczać książki przez internet?

Tak, zamówienie można składać drogą internetową, korzystając z katalogu OPAC na stronie www Biblioteki.
Wysłanie zamówienia do realizacji jest możliwe tylko w godzinach otwarcia Biblioteki:
poniedziałek: 12:00 - 20:00
wtorek-piątek: 8:00 - 20:00
sobota: 8:00 - 15:00.

Czy można dokonać zamówienia książki poprzez e-mail lub przez telefon?

Książki można zamawiać wyłącznie z własnego konta przez katalog elektroniczny Biblioteki.

Czy do Biblioteki można zapisać się przez internet lub telefonicznie?

Ze względów regulaminowych do Biblioteki należy przyjść osobiście. Zapisy dokonywane są w punkcie "Rejestracja".

Zapomniałem hasła do mojego konta w Bibliotece. Czy można sprawdzić (lub uzyskać nowe) hasło dostępu do systemu OPAC przez e-mail?

Tak, jeśli przy rejestracji (lub później) podałeś w Bibliotece swój adres poczty elektronicznej. Należy kliknąć link „Przypomnij hasło” na pierwszej stronie katalogu OPAC, a następnie wypełnić formularz, który się ukaże. Nowe hasło zostanie wysłane na Twój adres e-mail.

W jaki sposób można przedłużyć termin wypożyczenia książek i czy można dokonać tego przez internet?

Termin wypożyczenia książki można przedłużyć telefonicznie pod numerem (+48) 32 20 83 748.
Prolongaty można dokonać również przez internet. W tym celu należy zalogować się na swoje konto w katalogu elektronicznym, następnie kliknąć opcję „Konto” i wybrać z menu bocznego pozycję „Prolongaty”. Ukażą się wszystkie książki, które można prolongować. Należy pamiętać o tym, że prolongacie podlegają jedynie książki, których termin zwrotu jeszcze nie upłynął i których nikt z czytelników nie zarezerwował.

Jak długo trwa wyrobienie karty bibliotecznej?

Kartę biblioteczną otrzymuje się natychmiast po zapisaniu się do Biblioteki. W tym samym dniu można skorzystać z czytelni lub wypożyczyć książkę.

Jak zapisać się do Biblioteki?

Zobacz TUTAJ

Zgubiłem książkę z Biblioteki. Co powinienem zrobić?

Skontaktuj się z bibliotekarzem w wypożyczalni.

Zgubiłem kartę biblioteczną, co powinienem zrobić?

Możemy wykonać duplikat, zgłoś się do Rejestracji z dowodem osobistym. Za wydanie duplikatu pobiera się opłatę w wysokości dwukrotnej wartości karty.

Czy muszę być zapisany do Biblioteki, aby skorzystać z czytelni?

Tak, okazanie karty bibliotecznej jest warunkiem korzystania z czytelni.

Czy książki w Wypożyczalni muszę odbierać osobiście?

Nie ma takiej konieczności. Książki można jednak odebrać wyłącznie po okazaniu karty bibliotecznej osoby, która je zamówiła. Należy przy tym pamiętać, że właściciel karty odpowiada za każdorazowe jej użycie, jak również za wszystkie materiały wypożyczone przy użyciu jego karty.

Czy książki muszę oddać osobiście? Czy mogę zwrócić książki pocztą?

Nie ma konieczności osobistego zwrotu książek. Może je zwrócić inna osoba. Można również skorzystać z usług poczty.

Jakie są konsekwencje przekroczenia terminu zwrotu książki?

Siódmego dnia po przekroczeniu terminu zwrotu zostanie naliczona kara w wysokości 1,50 PLN za każdy przetrzymany wolumin. Kara ta będzie naliczana za każdy kolejny tydzień przetrzymania książek. Do momentu zapłacenia kary i zwrotu przetrzymanych egzemplarzy nie będziesz mógł wypożyczać książek w Bibliotece.
O przekroczeniu terminu zwrotu czytelnik jest informowany drogą mailową, informację znajdzie również na swoim koncie bibliotecznym.

W jaki sposób mogę uregulować moje należności względem Biblioteki?

Karę za przetrzymanie książek można zapłacić bezpośrednio w Wypożyczalni. Natomiast za zamówione usługi informacyjne i reprograficzne, jak również wypożyczenia międzybiblioteczne należy zapłacić z góry, przelewem na konto Biblioteki:
BRE BANK S.A. O/KATOWICE 44 1140 1078 0000 5008 3000 1001.

Zarezerwowałem książkę wypożyczoną obecnie przez innego czytelnika. Czy będę mógł ją odebrać w podanym przeze mnie terminie?

Książka zarezerwowana nie może być prolongowana przez obecnego użytkownika. Jednak termin, kiedy będziesz mógł ją odebrać, zależy od tego kiedy faktycznie zostanie zwrócona. Czytelnik może oddać książkę wcześniej (przed upływem terminu zwrotu) lub później (płacąc wówczas karę). W momencie zwrotu książka przechodzi na twoim koncie z opcji „rezerwacje” do opcji „zamówienia” i czeka tam niezależnie od podanego terminu 7 dni na wysłanie (realizację zamówienia). Jeśli w tym czasie nie zgłosisz się do Biblioteki i nie wyślesz zamówienia, książka staje się dostępna dla innych czytelników, a twoja rezerwacja przepada. Warto więc przynajmniej raz w tygodniu sprawdzać swoje rezerwacje i zamówienia przez internet.

Co oznacza sformułowanie „wolny dostęp”?

„Wolny dostęp” oznacza, że książka znajduje się w księgozbiorze podręcznym czytelni. Książki takiej nie zamawia się. Czytelnik może sam podejść do półki i skorzystać z wybranej pozycji.

Czy mogę wypożyczyć do domu czasopismo?

Zgodnie z regulaminem biblioteki z czasopism można korzystać tylko na miejscu, w czytelniach.

Czy mogę podłączyć swój laptop do internetu w Bibliotece?

Możesz korzystać z własnego laptopa w czytelniach, a podłączenie do internetu może być realizowane jedynie przez łącze bezprzewodowe.
Szczegóły tutaj.

Czy mogę sfotografować książkę w czytelni własnym aparatem cyfrowym?

Tak, można nieodpłatnie fotografować fragmenty zbiorów własnym aparatem cyfrowym na własny niekomercyjny użytek.

Co to jest katalog OPAC?

Katalog OPAC (On-line Public Access Catalog) to katalog powszechnego dostępu. Umożliwia przeszukiwanie w trybie on-line baz danych zawierających wydawnictwa dostępne w bibliotece, pozwala na zamawianie i rezerwowanie konkretnych pozycji, a także informuje czytelników o stanie ich kont.
Z katalogu OPAC Biblioteki Śląskiej można korzystać za pośrednictwem internetu lub na terminalach graficznych rozmieszczonych w budynku Biblioteki. Oferuje on możliwości wyszukiwania pożądanych dokumentów w/g indeksów systemu PROLIB, tworzenia zaawansowanych strategii wyszukiwawczych, przeglądania nowości wydawniczych, a także powiadamiania o statusie zamówionych pozycji za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz samodzielnej obsługi konta czytelnika (m.in. prolongaty wypożyczonych materiałów).
Więcej informacji: www.prolib.pl

Nie mogę się zalogować na swoje konto do katalogu OPAC przez internet

a) Zalogowanie do katalogu OPAC przez internet wymaga podania numeru karty czytelnika oraz jego hasła. W przypadku hasła nie może ono zawierać polskich znaków diakrytycznych.
b) W przeglądarce internetowej wymagane jest odblokowanie obsługi „ciasteczek” z ang. cookies.

Czy katalog OPAC obejmuje całość zbiorów bibliotecznych?

Katalog nie notuje rękopisów, grafiki, druków ulotnych; obejmuje tylko część gromadzonych przez Bibliotekę Śląską starych druków (książek wydanych do roku 1800), kartografii (map, planów, atlasów), filmów, nagrań dźwiękowych, jak również czasopism. W przypadku tego typu materiałów, jeśli danego tytułu nie ma w katalogu elektronicznym, notowany jest w katalogach tradycyjnych (kartkowych). Aby uzyskać pełne informacje, należy skontaktować się bezpośrednio lub drogą mailową z Biblioteką.



Zamknij X

W ramach naszej strony stosujemy pliki cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dla plików cookies.